Reportáž: Chorvatsko z jachty

Náš kolega Honza na začátku června vyrazil s partou přátel do Chorvatska, ovšem nikoli do hotelu či pod stan, ale pěkně na palubu jachty… Tady je jeho reportáž.

Jak jsme propluli Jadran a nezapomněli, kudy fouká vítr

Můj kamarád Marek nedávno složil kapitánské zkoušky, a tak volba letošní dovolené s naší šestičlennou partou byla jasná: vezmeme to do vlastních rukou, respektive kormidel! Dali jsme hlavy dohromady a pronajali si na první červnový týden jachtu v chorvatském Splitu. Loď jsme si domluvili přes specializovanou agenturu online – zadáte termín, lokalitu, velikost lodi a dostanete nabídku i s fotkami. Vybrali jsme si Beneteau Oceanis 45 – čtyři kajuty s celkem osmi lůžky, dvě koupelny, dost místa na spaní i vaření.

Cena? Zhruba 2000–2500 eur za týden, plus vratná kauce, pojištění a závěrečný úklid. K tomu ještě poplatky za kotvení v marinách, jídlo, pití a benzín do motoru. Když to rozpočítáte mezi šest lidí, není to o moc víc než klasická dovolená u moře – ale zážitků nespočet.

      

Na plavbě za dobrodružstvím

Z Prahy jsme vyrazili dvěma auty, cesta nám zabrala kolem 12 hodin včetně zastávek. Auta jsme nechali zaparkovaná u mariny ve Splitu – hlídané parkoviště fungovalo skvěle. Pak už jen rychlý briefing s pronajímatelem, převzetí lodě, nákup zásob a večer už jsme si připíjeli na palubě – začalo naše dobrodružství!

Náš itinerář: 7 dní, 7 zážitků

Den 1 – Split → Brač (Milna)

Krátká plavba na rozjezd a seznámení s lodí, jen asi 12 námořních mil. Milna je klidné městečko s krásným přístavem. Večer jsme si dali kalamáry v přístavní taverně a doplnili víno na loď. Romantika jak z katalogu.

Den 2 – Milna → Hvar

Plavba byla svižná, vítr nám přál, a tak jsme prvně vypnuli motor a vyzkoušeli samotnou plachtu. Hvar je jedno z nejživějších míst – kavárny, bary, historie. Kotvili jsme v zátoce nedaleko města a do centra dojeli na dinghy (malý člun). Večer živá hudba a sklenička v přístavním baru.

Den 3 – Hvar → Pakleni otoci

Jen pár mil, ale úplně jiný svět. Ostrovy s divokou přírodou, čistou vodou a minimem lidí. Zakotvili jsme v klidné zátoce, koupání z paluby a grilování na lodi. Jeden z nejkrásnějších večerů celé dovolené.

Den 4 – Pakleni → Vis

Cestou se zvedly vlny, takže kinetóza (jinak řečeno mořská nemoc) slavila menší úspěch hned u tří členů naší posádky. Vis je trochu odlehlý, ale o to autentičtější. Kotvili jsme v přístavu Komiža a dali si čerstvou rybu s výhledem na západ slunce.

Den 5 – Vis → Korčula

Nejdelší úsek plavby, asi 30 námořních mil. Vítr silnější, ale díky tomu jsme si fakt zajezdili – adrenalin i radost. Korčula je kouzelná – staré město, úzké uličky, skvělé víno. Ráno jsme tam zůstali na kávu a palačinku.

Den 6 – Korčula → Šolta (Stomorska)

Trochu klidnější den, ideální na koupání a opalování. Zakotvili jsme u mola, večer si dali domácí rizoto v malé taverně, kde to vonělo jako u babičky. Místní byli neskutečně milí.

Den 7 – Šolta → Split

Poslední plavba. Ráno jsme si dali koupel v moři, sbalili věci a kolem poledne připluli zpět do Splitu. Předání lodi bylo rychlé a bez problémů (kupodivu se nám podařilo nic nezničit). Večer jsme si ještě zašli na pivo do města a v noci se vyspali na lodi – check-out byl až další den ráno.

      

  

Co nás překvapilo a co bychom doporučili

  • „Parkování“ neboli kotvení v přístavu je jedna z nejnapínavějších částí celé plavby. Zvenčí to může vypadat elegantně, ale na palubě často panuje mírný chaos, výkřiky typu „fendr vlevo!“, „hod’ lano!“ a napjaté soustředění kapitána. Obdivuji Marka, s jakým klidem to zvládal a jak efektivně nám dával pokyny.
  • Vaření na lodi: Měli jsme nakoupené zásoby a v partě tři „kuchařky“, a tak jsme si často vařili sami – vajíčka k snídani, těstoviny a saláty k obědu, večer ryby a maso na grilu (čerstvé ryby jsme pořídili na trhu). Když se vám nechce, restaurace v přístavech jsou skvělé.
  • Toalety a sprchy: Na lodi je vše funkční, ale voda je omezená – každá sprcha se počítá. Nicméně vodu si do nádrže snadno doplníte v každé marině, kde kotvíte (někde je zahrnutá v ceně kotvení, jinde se platí zvlášť).
  • Vítr a vlny: Není to vždy jak z reklamy. Někdy fouká až moc, jindy zase vůbec. Ale právě to patří k dobrodružství. Záleží samozřejmě na zkušenostech kapitána (já jsem se téměř jen vezl).
  • Mořská nemoc (kinetóza): Mně osobně špatně nebylo, ale přítelkyně bojovala první dva dny a nemohla usnout, protože se jí vleže točila hlava. Pomohly prášky (Kinedryl) a pohledy na horizont a do dálky během plavby.
  • Parta lidí: Být na tak malém prostoru po celý týden vyžaduje toleranci a smysl pro humor. My na sebe měli štěstí, a tak se z naší jachty nestala ponorka.

Tahle dovolená byla něco úplně jiného než ležení na pláži. Každý den jste jinde, na dohled od krásné přírody i skvělého jídla, bavíte se a zároveň cítíte lehký adrenalin. Spíte na vlnách, vstáváte s prvními paprsky, vaříte si pod hvězdami, a když se zvedne vítr, cítíte respekt k moři. Rozhodně bych do toho šel znovu. A jestli Marek příště nepojede, začnu uvažovat o vlastních kapitánských zkouškách.

   

Jachtařská etiketa aneb Co (ne)dělat na palubě

Na lodi platí jiná pravidla než na souši – a často vycházejí z námořních tradic i praktických důvodů.

  • Nepíská se – v námořnické kultuře to přináší smůlu a navíc by si to mohl někdo splést se signálem nouze. 
  • Kapitán by nikdy neměl opustit loď, pokud to není nezbytné – je zodpovědný za bezpečnost všech a měl by být připraven jednat v krizové situaci. 
  • Společné koupání v otevřeném moři je sice skvělé, ale vždy někdo zůstává na palubě nebo aspoň zkontroluje, že je spuštěný žebřík – jinak hrozí, že se po hladké lodi nedostanete zpět! 
  • Nepodceňujte ani banality jako zavřená okénka (lukny) před plavbou – při naklonění se voda dostane všude. 
  • A hlavně – respektujte prostor a lidi na palubě. Na lodi se moc nedá odejít do jiné místnosti, takže je fajn udržovat dobrou náladu a trochu úsměvu i ve chvíli, kdy vám něco spadne přes palubu.

 

Mohlo by Vás zajímat