Reportáž: Řím za pár dní očima cestovatelů

Říká se, že všechny cesty vedou do Říma. Italská metropole patří mezi nejstarší a nejvýznamnější města v historii. Má nejen dlouhou historii sahající až do antické doby, ale také bohaté kulturní dědictví zahrnující věhlasné historické památky jako Koloseum, Pantheon nebo Vatikánské město s Bazilikou svatého Petra.

V Římě se nachází také nezávislý městský stát Vatikán, který je sídlem papeže a centrem katolické církve. Město je domovem mnoha uměleckých a architektonických skvostů, včetně děl slavných umělců jako Michelangelo, Leonardo da Vinci a Raffaelo. V neposlední řadě je známý svým příjemným životním stylem, mnoha kavárnami, galeriemi, tradiční italskou kuchyní a vynikajícími víny. Rozhodli jsme se proto, že Řím prozkoumáme do detailů. Nabízíme vám reportáž od dvou našich cestovatelů – Julie a Martina, kteří vám přináší spoustu rad a tipů, co v Římě rozhodně nevynechat a na co si dát pozor.

Martin: Řím skrz na skrz za sedm dní

Naše dovolená v Římě trvala sedm dní. První den byl cestovním, do Říma jsme letěli s Ryanair z Vídně (Vídeň jsme si vybrali pro dostupnost – pro nás Jihomoravany je to blíž). Přistáli jsme na letišti Rome Fiumicino (Leonardo da Vinci Airport) a odtud jsme cestovali autobusem do centra k hlavnímu nádraží Rome Termini. Cesta autobusem stála dohromady 22 eur (zpáteční jízdenka pro 2 osoby), jeli jsme se společností Terravision (na výběr je více autobusových společností, které jezdí do centra, z letiště se dá cestovat do centra také vlakem, popř. taxi službou). Ubytování jsme si zařídili přes Slevomat, který však stejně dělá rezervaci přes Booking.com.

Druhý den jsme se už naplno vrhli na památky. Nejprve jsme navštívili Koloseum (oválný amfiteátr) a následně Forum Romanum (v dobách antického Říma centrum veřejného dění ve městě i v říši). Třetí den jsme viděli proslulou Fontánu di Trevi (pozdně barokní styl s přechodem do klasicismu) a navštívili jsme také Pantheon (starověký kruhový chrám). Poté naše cesta směřovala k Piazza Navona (malebné podlouhlé barokní náměstí s kostelem svaté Anežky Římské).

Čtvrtý den jsme viděli např. Španělské schody, prošli jsme se kolem řeky Tibery, až jsme došli k Andělskému hradu (původně Hadriánovo mauzoleum, monumentální kruhová stavba). V pátý den nás zastihl déšť, i přesto jsme si nenechali ujít Vatikán a jeho památky (např. baziliku sv. Petra a Svatopetrské náměstí s Apoštolským palácem). V neděli jsme navštívili Caracallovy lázně (starověké římské veřejné lázně, které jsou starší než Koloseum). Na cestě k lázním jsme se zastavili také u Circus Maximus (což už je dnes jenom zelený prostor se zbytky kamenné a mramorové arény). Poslední sedmý den jsme už cestovali zpět domů, nejprve autobusem na letiště a pak letecky opět do Vídně a odtud autem až domů.

Doprava v Římě nás neoslnila

Ačkoli se říká, že všechny cesty vedou do Říma, protože má metropole skvěle vybudovanou silniční síť, nás zdejší veřejná doprava příliš neoslnila. Nejlepší je se všude dopravovat pěšky. Párkrát jsme vyzkoušeli i tramvaj nebo autobus, byli jsme ale překvapení, že se někdy tramvajová linka z ničeho nic změnila na autobusovou, bez předchozího upozornění. V Římě jezdí také metro, to jsme ale nevyužili.

Kdy se vyplatí hotovost

Využívali jsme jak platby kartou, tak jsme často platili v hotovosti. Nejvíce se hotovost (tedy eura) vyplatila při nákupu drobných suvenýrů na stáncích nebo na veřejných WC, kde platit kartou nebylo možné. Stalo se nám ale i v jedné restauraci, že bylo možné platit pouze v hotovosti.

Julie: Prodloužený víkend v Římě

Náš prodloužený víkend v Římě začal letem z pražského letiště (necelé 2 hodiny letu), poté jsme pokračovali na nádraží Termini v centru města, kam jsme se dopravili rychlostním vlakem. Lístek stál 14 eur a kupovali jsme ho v automatu přímo na zastávce na letišti. Zároveň jsme si koupili i 3denní jízdenku na MHD po Římě za 18 eur na osobu a hned zahájili výlet prohlídkou centra města.

Navštívili jsme Fontánu di Trevi, Pantheon, Vittoriano monument, Piazza Navona, Španělské schody a mnoho dalších míst. Do Pantheonu stál lístek 5 eur pro dospělé a 3 eura pro studenty z EU do 25 let. Na ostatní památkách se vstupné neplatilo. Kromě památek rozhodně stojí za to ochutnat italské speciality. Naše první zastávka byla u vyhlášených sandwichů All’antico Vinaio, které milujeme z Florencie. Jejich cena se pohybovala mezi 7 až 11 eury. Doporučujeme hlavně sandwich La Tricolore s carpacciem, mortadellou a pistáciovým krémem.

Přivstaňte si a vyhnete se frontám

Následující den jsme se brzy ráno vydali k Bazilice sv. Petra, kam jsme měli zakoupené vstupenky za 35 eur. Díky tomu, že jsme si pořádně přivstali (zvolili jsme si nejčasnější termín v 7:45), jsme se vyhnuli dlouhým frontám a mohli si plně užít krásu tohoto úžasného místa. Poté jsme navštívili Vatikánské muzeum a Sixtinskou kapli. Za přednostní vstup do muzea jsme zaplatili 25 eur na osobu (bez něj bychom stáli ve frontě alespoň 2 hodiny). Po prohlídce jsme navštívili nedaleké trhy Mercato Trionfale, které jsou hned za vatikánskými hradbami. Tam najdete spoustu stánků s ovocem, zeleninou, sýry, uzeninami a pečivem. My si tam rovnou dali k obědu těstoviny v malém bistru. Jelikož se nejednali o turistickou lokaci, ceny byly nízké a za oběd pro dva jsme platili asi 19 eur.

Kavárny na každém rohu

Odpoledne jsme se vydali k Andělskému hradu, kde jsme si opět užili nádherné výhledy na město. Protože jsme trochu neodhadli jarní počasí v Římě, pravidelně jsme se chodili ohřívat do kaváren, které naštěstí najdete doslova na každém rohu. Káva byla vždy cenově velice dostupná, espresso stojí 1-2 eura. Večer jsme ochutnali tradiční římskou Pinsu, která se prodává na váhu, a je tak možné ochutnat více druhů najednou. Za dva jsme platili 12 eur.

Další den jsme si dali snídani v jedné z místních malých snídaňáren, kde mají otevřeno obvykle již od 6 od rána. Dali jsme si čerstvě vymačkaný pomerančový džus, cappuccino, pistáciový croissant a plněnou focacciu a platili jsme 14 eur. Poté jsme se pěšky vydali ke Colosseu, kam jsme měli také předem zarezervované lístky s přednostním vstupem za 35 eur. Bez přednostního vstupu bychom ve frontě čekali několik hodin. Součástí vstupenky je i vstup na Forum Romanum a Palatine. Celkem jsme v komplexu strávili asi 4 hodiny a i tak jsme na Foru Romanu neprošli vše.

Na náš poslední večer jsme si zarezervovali stůl ve vyhlášené restauraci Mariuccia s výbornou neapolskou pizzou. Za dvě pizzy, dva Aperoly a vodu jsme i s dýškem platili asi 50 eur.

V neděli bývá na mnoha místech zavřeno

Domů jsme odlétali v neděli. Chtěli jsme se nasnídat v nějaké kavárně, ale v neděli je v Římě skoro vše zavřené, takže jsme skončili akorát v místním supermarketu. Důvodem brzkého vstávání byla tentokrát nedělní mše svatá v Lateránské bazilice, která patří mezi čtyři největší baziliky v Římě. Poté jsme navštívili nedalekou Baziliku sv. Kříže v Jeruzalémě, která byla titulárním kostelem Miloslava Vlka. Odpoledne jsme navštívili Caracallovy lázně (vstup dospělí 6 eur, studenti 3 eura), naposledy se prošli po odlehlejších čtvrtích Říma a vyrazili vlakem z Termini na letiště.

Ať už se vydáte do Říma nebo kamkoli jinam, před svou cestou navštivte některou z poboček Tourist Centra a vyměňte si hotovost. Pár eur v kapse se totiž vždy vyplatí!