Všechny cesty vedou v létě do Chorvatska

Ani koronavirová pandemie nic nezmění na tom, že pro nás letos bude Chorvatsko jednou z top zemí, kam budeme vyrážet na dovolenou. Jak se ale na Jadran dostat co nejsnáze a nejlevněji?

Nejrychleji přes Vídeň

Trasa: Praha – Brno – Vídeň – Štýrský Hradec – Maribor – Záhřeb – Split

Nejrychlejší cesta, pokud nenastanou žádné komplikace, která je zároveň bez tunelů, celkem měří zhruba 1050 kilometrů. Začíná, s nezbytným předpokladem jistého „dobrodružství“, na D1, z Brna pak vede přes Vídeň, Štýrský Hradec, Maribor a Záhřeb až do Splitu. Dé jedničku ovšem možná „nevydýchá“ každý, takže alternativou je sjet po půlce cesty na Jihlavu, pokračovat přes Znojmo a napojit se ve Vídni.

Linec a Wels aneb jak se kompletně vyhnout D1 

Trasa: Praha – České Budějovice – Linec – Wels – Štýrský Hradec – Maribor – Záhřeb – Split

Pokud by vám cesta vycházela na ranní špičku nebo pojedete ze západních či jižních Čech, nejspíš zvolíte trasu přes České Budějovice, Linec, Wels a Štýrský Hradec. A pak už je to stejné jako v předešlé variantě. I v téhle najedete zhruba 1050 kilometrů, nicméně cesta je o něco pomalejší. Velká výhoda je, že se kompletně vyhnete D1. Nevýhodou jsou pak placené tunely: Gleinalmský 40 km před Štýrským Hradcem (objížďka přes Leoben a Bruck an der Mur po rychlostních silnicích S6 a S35 by vám cestu prodloužila o 30 km) a Bosrucký v Liezenu. Ten lze ovšem objet přes město.

Moravané přes Slovensko a Maďarsko

Trasa: Brno – Bratislava – Mosonmagyaróvár – Szombathely – Lendava – Varaždin – Záhřeb – Split

Cesta je o něco delší, zhruba 1105 kilometrů, ale určitě oceníte fakt, že se dá zvládnout bez dálničních známek. Navíc na hranicích s Chorvatskem je menší riziko kolon. Dejte pozor, abyste při krátkém průjezdu Slovinskem nenajeli na dálnici – je třeba jet přes Lendavu, kde to můžete vzít přes město.

 

Na Istrii? Přes Salcburk a Villach

Trasa: Praha – České Budějovice – Salcburk – Villach – Lublaň – Postojna – Kozina – Koper – Pula

Existuje ještě jedna varianta, kterou využijete tehdy, pokud se chystáte na Istrii. Je to západní trasa, která vede přes České Budějovice, Salcburk, Villach a Lublaň. Jede se po ní dobře, a navíc je nejkratší – přibližně 860 km.

Nevyhnete se na ní ale placeným tunelům. Čeká vás: Taurský a Katschberský tunel (úsek Salcburk–Villach, lze objet přes Radstadt a St. Michael im Lungau) a také tunel Karavanky (ve Villachu, objedete třeba kolem Faaker See).

Jde to i bez auta: Je libo vlak, či autobus?

Do Chorvatska je samozřejmě možné vyrazit také vlakem, a od letošního roku dokonce bez přestupů. Je to díky společnosti RegioJet, která od 25. května vypravuje třikrát týdně – během prázdnin pak denně – soupravu z Prahy přes Kolín a Brno do Rijeky, nebo nově také do Splitu. V cílových stanicích je navíc možné přesednout na návazné autobusy RegioJetu, které jedou přímo do jednotlivých jadranských letovisek. Ale pozor, je třeba si rezervovat jízdenku na celou cestu, ne jen samostatnou vlakovou do Rijeky či Splitu. Dokoupit jízdenku na návazný autobus totiž nelze. -   

S Českými dráhami se dá vyrazit do Chorvatska každý den a různými spoji, je to ovšem výrazně komplikovanější cestování, většinou s přestupy. Například z Prahy přes Linec a Budapešť do Splitu nebo rovněž z Prahy přes Vídeň a Záhřeb také do Splituatd. Cesta trvá v prvním případě téměř 23 hodin, ve druhém pak 21 hodin. Variant je ale víc.

Jet můžete také autobusem, a to se společností RegioJet. Doveze vás do devíti jadranských destinací a jede několikrát v týdnu po trase Praha – Brno – Bratislava – Zadar – Šibenik – Split. Cesta do Zadaru, který je první chorvatskou zastávkou, trvá 13,5hodiny. A do Splitu dorazíte za necelých 18 hodin, cena jízdenky začíná už na 890 Kč. Autobusem do Chorvatska ovšem můžete cestovat třeba i s dopravcem Jadranexpres za 1600 Kč, nebo vás tam doveze Flixbus za 2500 Kč. 

Mohlo by Vás zajímat