Férovost vůči zákazníkům je jedno z našich nejdůležitějších pravidel

Tourist Centrum působí na českém trhu už 30 let. Za jeho vznikem stojí manželé Odstrčilovi, kteří z něj za tří dekády udělaly silnou, stabilní, spolehlivou a především férovou síť směnáren, která má dnes více než stovku poboček po celé republice. Historii společnosti a zajímavosti z fungování směnáren přibližuje v rozhovoru Ing. Dagmar Vaculíková, marketingová ředitelka Tourist Centra.

Tourist Centrum je ryze českou společností s rodinnou tradicí. Můžete připomenout jeho historii? 

Ta se datuje do roku 1991, kdy pan Ing. Pavel Odstrčil se svou manželkou otevřel v Olomouci první směnárnu a turistické informační centrum. V únoru roku 1993 pak založil dnešní firmu s názvem Tourist Centrum. I po uplynutí 30 let existence stojí manželé Odstrčilovi stále v čele firmy a dnes už i s jejich synem Ing. Martinem Odstrčilem.

  

Jaké byly vaše začátky a kde jste dnes?

Po sametové revoluci v roce 1989 se otevřely hranice a rozproudil se zahraniční cestovní ruch. Původní myšlenka byla vytvořit firmu, která bude poskytovat kompletní služby turistům, proto i název Tourist Centrum. Činnost firmy zahrnovala služby jako turistické informační centrum, hotel Lafayette v Olomouci, směnárnu, prodej dálničních známek a další služby pro turisty. Později se činnost firmy začala specializovat nejvíce na směnárenské služby, ale další turistické služby zůstaly v nabídce. Firma se postupně z Olomouce začala rozšiřovat nejdříve po celé Moravě, dnes už máme kolem 100 poboček v celé České republice.

Prezentujete se jako férová směnárna. Co vás odlišuje od konkurence?

Férovost vůči našim zákazníkům je jedno z nejdůležitějších pravidel, kterými se řídíme. Bohužel chování některých směnáren, například v centru Prahy, které se stávají „pastí pro turisty“, kazí pověst směnárnám obecně. U nás zákazník před uzavřením obchodu vždy ví, jaký kurz za své peníze dostane. Naše kurzy jsou férové, za výměnu nikdy neúčtujeme poplatek, ke každé směně dostanete daňový doklad. Naši pracovníci prochází pečlivým školením, které se skládá nejen z vědomostní části, ale jeho součástí je také etický kodex chování k zákazníkům. 

Co děláte pro to, abyste splňovali přísné požadavky pravidelných kontrol?

Především pečlivě a důsledně dodržujeme zákony a všechna nařízení České národní banky! Naše kurzy jsou vždy jasně dané a kurzovní lístky na pobočkách srozumitelné bez skrytých kliček.

Jak se v průběhu let změnilo zákaznické chování? 

Dá se říct, že poptávka lidí po směnárenských službách odráží cestovatelské zájmy. Dříve nejvíce lidí cestovalo na dovolenou do zahraničí – především do Chorvatska, Itálie nebo Bulharska. V poslední době jsou cestovatelské zájmy pestřejší, pozorujeme čím dál větší zájem o některé netradiční měny, například emirátské dirhamy, albánské leky, čínské juany… Některé evropské měny zase postupně mizí, například letos skončila platnost chorvatské kuny. Naše směnárny je ale stále vykupují. Největší zájem je pak samozřejmě o eura a dolary.

Lišíme se v něčem my Češi jako národ? Už jsme si navykli na platby v zahraničí kartou, nebo stále spoléháme na hotovost?

Asi nelze říct, že by se Češi v přístupu k penězům nějak lišili od jiných národů. Používání platebních karet i v zahraničí v posledních letech stoupá. Je však možné pozorovat rozdíl mezi mladší a starší generací. Starší lidé mají raději jistotu hotovosti v cizí měně už před cestou, zatímco mladí jsou čím dál více zvyklí spoléhat na platební kartu.

Vyrazit do zahraničí zcela bez hotovosti se však někdy nemusí vyplatit. Doporučila byste vyměnit si alespoň nějaké peníze ještě před odcestováním? 

Před odjezdem do zahraničí je vždy dobré si alespoň malou část hotovosti vyměnit za místní měnu, případně za eura nebo dolary. Zvlášť v exotických destinacích nemusí být bankomat vždy po ruce. Pokud nakupujete u stánků na trhu, menší občerstvení či si potřebujete odskočit na toaletu, skoro vždy potřebujete hotovost! Přepočet kurzu při platbě kartou a výběru z bankomatu se provádí kurzem devizy prodej a ten není vždy výhodnější než kurz ve směnárně. Navíc při výběru z bankomatu si může banka účtovat poplatek.

Setkáváte se na pobočkách často se snahou vyměnit falešné peníze?

Ano, na padělky naši pracovníci narážejí neustále. Nejvíce jich je samozřejmě v nejběžnějších měnách, tedy v eurech a dolarech. Každý náš pracovník před nástupem do firmy musí projít naším školením a také školením ČNB na vyhledávání padělků. Na směnárnách také používáme speciální techniku a identifikaci padělků. Díky tomu jsou téměř všechny padělky odhaleny.

 

Mohlo by Vás zajímat